Syahadah dan Iman Tidak Boleh dipisahkan. Tahukah kita ALLAH سبحانه و تعالى sengaja tidak muncul di dunia sebab mahu uji iman?

Bismillahir Rahmanir Rahim

Ya Salam Ya Allah

Alhamdulillahi Robbil Alamin, Allahumma Solli A’la Saidina Muhammad Wa A’la Alihi Wasohbihi Wabarik Wasallim.

Sheikh Dr Ismail Kassim Tidak Sesat

Bayangkan anda disuruh terjun ke dalam lautan yang dalam, tanpa pelampung atau sebarang alat bantuan kecemasan. Tambahan lagi anda bukan seorang yang pandai berenang. Apa perasaan anda? Ada berani?

Atau anda merasakan air laut itu bakal melemaskan anda dan mengundang kematian yang tidak disangka-sangkakan.

Persoalannya adakah air laut itu ada kuasa membuatkan anda mati lemas? Ini adalah soal iman.

 

Penting ke Iman ni?

“Ketahuilah bahawa sebab utama Allah Ta’ala tidak mahu muncul di hadapan semua makhluk di dunia ini adalah untuk menguji iman mereka, sama ada mereka akan mencari untuk megenali Maha Pencipta atau mereka akan mencari segala-gala yang lain selain daripada Maha Pencipta.

Atau sama ada manusia akan mengambil beberapa langkah dalam mencari ilmu untuk mengenali Penciptanya dan menguji sama ada mereka akan menggunakan pemikiran dan kebijaksanaan akal untuk mengenal kehadiran ALLAH Ta’ala dalam kalangan manusia dan segala makhluk lain di sekelilingnya.

Mengenali Maha Pencipta membawa kepada Iman kepada ALLAH. Ketahuilah bahawa iman sahajalah ukuran kepercayaan kita untuk menyelamatkan diri daripada kemurkaan ALLAH Ta’ala yang telah melimpahkan segala rahmat kepada kita di dunia. Malangnya, itupun kita tidak menggunakannya untuk mendekati ALLAH Maha Pencipta.”

Petikan buku Kemanisan Iman

 

Sheikh Dr Ismail Kassim Tidak Sesat

Nikmat iman adalah nikmat terbesar. Bacalah buku Kemanisan Iman tulisan Sheikh Dr Ismail Kassim. Buku ini boleh jadi panduan ke jalan iman. Insya Allah.

 

Iman dan Taqwa adalah lebih mahal dan bernilai di sisi ALLAH سبحانه و تعالى

Lihatlah sejarah bagaimana para sahabat Rasulullah sallallahu alaihi wasallam sanggup menggadaikan nyawa dan harta kerana iman dan realiti kepercayaan mereka kepada janji Allah dan Rasul sallallahu alaihi wasallam.

Bila mereka sudah merasai nikmat iman maka mereka sanggup serahkan nyawa untuk pertahankan iman, dan seterusnya menyebarkan syahadah iaitu kalimah iman.

 

Iman dan Islam sama ke?

Realitinya iman dan Islam adalah subjek berbeza. Jika kita sudah masuk Islam, kita belum tentu beriman. Saya sendiri akui dan sedar sehinggalah apabila saya mula pelajari syahadah rukun Islam pertama, baru saya sedar bahawa itulah yang yang telah Rasulullah sallallahu alaihi wasallam ajarkan para sahabat selama 13 tahun tentang syahadah.

Ilmu iman ada dalam kalimah syahadah. Syahadah dan Iman tidak boleh dipisahkan.

 

Lemahnya Iman adalah Punca Segala Masalah Kehidupan Hari ini

Ilmu syahadah adalah asas dan teras yang perlu diwujudkan dalam diri setiap orang muslim yang mahu menjadi golongan beriman. Jika tidak Islam kita akan longgar.

Sebab itu kita boleh lihat bagaimana umat Islam masih bergelumang dengan dosa disebabkan tiada iman. Bagimana anak-anak remaja yang terjebak dengan salah laku kerana tiada iman. Iman yang lemah adalah punca segala masalah dalam kehidupan.

ALLAH tidak pernah zalim, tapi kitalah yang zalim kerana tidak ada usaha untuk belajar syahadah dan tatkala kita dihujani perbagai ujian, kita salahkan situasi ekonomi mahupun salahkan orang lain. Kita masih tidak sedar segalanya berpunca dari diri kita sendiri.

 

Bagimana mahu belajar ilmu Iman?

Sedarlah mengucap syahadah belum menjanjikan kita sudah beriman. Kita hanya sudah masuk Islam. Syahadah adalah penyaksian. Iman perlu ada ilmu dan ilmu iman adalah daripada ilmu dan amalan syahadah rukun Islam pertama.

Sebab itu  ALLAH perintahkan kita belajar sebagaimana firman ALLAH dalam Surah Muhammad ﷺ ayat 19 “Fa’lam Annahu Lailaha illAllah” yang bermaksud Carilah, pelajarilah ketahuilah bahawa Tiada ILAH selain Allah.

Lahawlawala quwwata illa billah.

*****

Moga kita berpaut dengan ikatan silaturrahim melalui alam maya ini. Moga sahabat yang membaca ini diberkatiNya dan berjaya di dunia dan akhirat.

Saya doakan kepada sahabat yang sudi berkongsi artikel ini, moga Allah titipkan hadiah dan kurniaan yang terbaik disisiNya buat sahabat-sahabat pembaca. Amiin. Walaupun kita belum pernah bersua muka, moga kesudian menyebarkan tulisan ini menjadi asbab kebaikkan. Insya Allah.

 

 

Advertisements

Anda Ingat ALLAH ketika makan? Bagaimana? Itulah Rahsia Sunnah semasa Makan

Bismillahir Rahmanir Rahim

Ya Salam Ya Allah

Alhamdulillahi Robbil Alamin, Allahumma Solli A’la Saidina Muhammad Wa A’la Alihi Wasohbihi Wabarik Wasallim.

Alhamdulillah, sekarang anda bayangkan makanan kegemaran anda terhidang di atas meja yang beralas meja yang berbunga-bunga. Tatkala memandang makanan kegemaran anda tiba-tiba terliur rasa tak sabar nak makan bukan?

kambingleleh

Jawap soalan ini adakah anda lebih fokus dengan kelazatan makan di atas meja, malah sebelum makan lagi kita dah mula terliur membayangkan rasa keenakkan makanan kegemaran kita. Tapi tatkala membaca doa makan itu adakah kita terliur ingatkan Allah? Atau kita memang kerapkali terlupa baca doa makan kerana terlalu lapar untuk menikmati makanan di ats meja.

Persoalannya mengapa jadi begitu ye pernahkah kita terfikir?

 

Rahsia Doa Makan

Apakah perkara sunnah yang anda harus buat sebelum makan? DOA MAKAN… ye itulah jawpan yang biasa kita dengar. Doa makan yang bermaksud Bismillahir Rahmanir Rahim “Ya Allah berilah kami keberkatan di dalam apa yang telah Engkau rezekikan kepada kami dan peliharalah kami daripada seksa neraka.

Pernah anda terfikir mengapakah dalam doa makan selain mohon keberkatan rezeki kita disuruh berdoa untuk pelihara dari seksa neraka. Apa sebenarnya kaitan makan dengan perlindungan api neraka?

Pernahkah kita sedar besarnya nikmat semasa makan jika kita beramal dengan syahadah iaitu rukun islam pertama?

Apatah lagi jika kita benar-benar faham rahsia doa makan sebagaimana yang di ajar oleh Rasulullah sallallahu alaihi wasallam kepada para sahabat.

syahadah makan

Nikmat Syahadah ketika Makan

Izinkan saya berkongsi testimoni seorang anak yang berumur 9 tahun tatkala beramal dengan sunnah semasa makan:

“Ketika saya sekeluarga pergi makan di Restoran, masa itu saya meminta makanan banyak sangat, saya makan dengan gelojoh dan saya tak nafi, saya ingat makanan itu yang bagi kenyang, sedap dan manis. Alhamdulillah selepas belajar Syahadah baru saya sedar dan tahu bahawa makanan tak bagi kenyang dan kelazatan makanan itu, malah saya sedar kerana ALLAH yang bagi kenyang dan kelazatan makanan itu. Malah saya tidak lagi makan dengan gelojoh selepas beramal dengan syahadah ketika makan.”

– adik Muhammad Danish Aiman (9 tahun)

 

Pelajarilah syahadah sebagimana perintah ALLAH

Masya-Allah! Alhamdulillah! Saya sendiri terpesona dengan kata-kata seorang kanak-kanak muda yang boleh ingat Allah ketika makan. Bagaimana dengan diri kita? Pernahkah kita terfikir besarnya nikmat mengingati Allah hatta ketika makan?

Bagaimana ia boleh mengubah transformasi diri dan akhlak seorang kanak-kanak malah diri kita sendiri bila kita beramal dengan syahadah dalam hidup kita. Benarlah firman ALLAH :

“(Iaitu) orang yang beriman dan hati mereka menjadi tenteram dengan mengingati Allah. Ingatlah, hanya dengan mengingati Allahlah hati menjadi tenteram.” – Surah Ar Rad ayat 28

Malah saya sendiri merasakan kenikmatan mengingati ALLAH ketika makan sehinggakan saya pernah menitiskan air mata. Itulah nikmat terbesar iaitu dapabila saya mula belajar dan beramal dengan syahadah, berlaku perubahan 360% tranformasi diri dalam hidup hatta ketika makan.

Baru saya sedar selama ini saya tahu betapa besar rahsia sunnah ketika makan. Cuma saya tidak sedar dan tidak tahu amalan sunnah yang terbesar ketika makan. Itulah perintah Allah dalam Surah Muhammad ﷺ ayat 19 “Fa’lam Annahu Lailaha illAllah” yang bermaksud Carilah, pelajarilah ketahuilah bahawa Tiada ILAH selain Allah.

Sheikh Dr Ismail Kassim Tidak Sesat

Apa itu syahadah

Apakah itu syahadah? Syahadah adalah rukun Islam pertama. “Ashadu” adalah Aku sedang menyaksi. Selama ini saya sangkakan syahadah adalah ucapan semata-mata. Syahdah bukan ucapan kosong. Bila saya fikirkan baru saya perasan dan perhatikan terdapat amalan-amalan  solatm puasa, zajat, haji yang kita perlu pelajari  dalam (rukun islam kedua hingga kelima).

Bagaimana pula dalam rukun Islam pertama (syahadah)? Apakah kepentingannya sehingga syahadah terletak di kedudukan nombor satu? Tahukah anda bahawa Rasululah ﷺ menyebarkan syahadah selama 13 tahun lamanya sebelum solat difardukan.

Malah ramai ulama-ulama yang hadir mengakui bahawa kita terlepas pandang rukun islam pertama (syahadah). Untuk mengetahui ulasan lanjut tentang International Syahadah Conference yang di adakan di Kuala Lumpur 2017, sila ke watawasaubilhaq

Moga kita berpaut dengan ikatan silaturrahim melalui alam maya ini. Moga sahabat yang membaca ini diberkatiNya dan berjaya di dunia dan akhirat.

Saya doakan kepada sahabat yang sudi berkongsi artikel ini, moga Allah titipkan hadiah dan kurniaan yang terbaik disisiNya buat sahabat-sahabat pembaca. Amiin. Walaupun kita belum pernah bersua muka, moga kesudian menyebarkan tulisan ini menjadi asbab kebaikkan. Insya Allah.

sumber : eraadlina.com

 

 

 

 

 

Sheikh Dr Ismail Kassim Auliya’ Allah

Bismillahirrohmanirrohim.

Ya Salam Ya Allah

Ya Allah menangkan lah kami. Kalahkan lah mereka. Kalahkan meraka musuh-musuh Mu, yang ghaib dan nyata, yang menuduh kami sesat. Yang menghalang perjalanan ilmu syahadah, ilmu LailahaillAllah, ilmu amalan rukun Islam pertama, ini disebarkan.  Agar mereka sedar, masih ada lagi kesyirikan yang dilakukan tanpa sedar.

Begitulah, doa terucap, tatkala mengenangkan sejarah, sewaktu Rasulullah صلى الله عليه و سلم sebarkan, dakwahkan, ilmu amalan rukun islam pertama (ilmu lailahaillallah dan ilmu syahadah) selama 13 tahun lamanya, sebelum perintah solat turun. Pentingnya ilmu iman. Iman dipasak oleh syahadah ilmu rukun islam pertama yang ada kaitannya dengan rukun iman. Bukan sebab zahirnya ilmu solat.

Buku kemanisan iman, pembukaan awal kefahaman bagi menggugah diri apa sebenarnya yang Rasulullah ﷺ dakwahkan selama 13 tahun sehingga membawa cahaya dan nikmat iman kepada para sahabat.
Buku yang membuka awal kefahaman bagi menggugah diri apakah sebenarnya yang Rasulullah ﷺ dakwahkan selama 13 tahun sehingga membawa cahaya iman dan nikmat manisnya iman kepada para sahabat.

Semak sejarah! Saidatina Khadijah radiyallahuanha, isteri baginda, beriman kepada Allah, sehingga sanggup infaq berhabis-habisan kerana iman yang sebenar atas penyaksian (syahadah). Beliau menyahut panggilan Ilahi sebelum turunnya perintah solat.

Ya Allah, kami berniat, berterusan memperjuangkan ilmu syahadah lailahaillallah untuk umat Muhammad Sollallahualaihiwasalam. Ilmu yang memberi tamparan hebat kepada Iblis aduwallah. Hanya berniat berjuang kerana mengasihi umat Nabi Muhammad Sollallahualaihiwasalam. Apatah lagi mengenangkan dunia sudah akhir zaman.

“Your Sheikh is an auliya’ Allah, waliyullah”

Yang bermaksud, “Sheikh kamu ini adalah wali Allah, auliya’ Allah.”Begitulah terjemahan, kata antara puluhan ulamak-ulamak terkemuka dunia dan ahlul bait, yang hadir bertemu AlFaqir illAllah Sheikh Dr Ismail Kassim.

wsc ulamak

 

Mereka meluahkan kata-kata, setelah mereka juga SEDAR secara spiritual, menyaksi sesuatu keajaiban, futuhat (pembukaan rohani, antara qalbu, roh…)  berlaku kepada mereka. Namun dari dudukku, aku melihat, YM Sheikh Ismail Kassim, dengan tawadhu, merendah diri,  lalu berkata, “don’t talk about me, no need.. you just share the ilm,..”  (antara maksudnya)  “jangan-jangan cerita pasal saya, tak perlu ya, tak perlu.. awak kongsi sahaja tentang kefahaman ilmu, yang kita bincang tadi”. Begitulah antara perbualan ringkas, berlaku di hadapan peserta yang berkumpul.

Namun jauh di sudut hati, menyelami setiap yang berlaku, tidak boleh tidak merasa sayu, apabila mengenangkan tuduhan, fitnah, cacian terhadap Sheikh Ismail Kassim sesat ?

Logikkah? Difitnah di negara sendiri? Dituduh sesat? Namun di sanjung tinggi, diperkaui, dianugerahi, oleh jutaan jemaah, di negara luar.

Apapun ia tak musathil, jika berlaku kerana dengki. Dengki, tercabar bila sedar syahadah LailahaillAllah, ilmu Allah paling tinggi. Kerana itu juga berlaku pada baginda Nabi صلى الله عليه و سلم. Tatkala yahudi  tersedar, lalu mahu memusuhi!

Hakikatnya sayu ketika mendengar fitnah, sayu mendengar Sheikh Ismail Kassim dituduh sesat. Sayu bukan kerana apa. Wali Allah, tiada kesedihan baginya.

Firman Allah Yunus 62-64, “Ingatlah, aulia’(wali-wali) Allah itu, tidak ada rasa takut (khuatir) pada mereka dan mereka tidak bersedih hati. (Iaitu) orang-orang yang beriman dan sentiasa bertakwa. Bagi mereka berita gembira di dalam kehidupan di dunia dan di akhirat. Tidak ada perubahan bagi janji-janji Allah. Demikian itulah kemenangan
yang agung.”

Ya Allah, hamba, hanya kasihan melihatkan umat, yang sedang mencari kebenaran, seumpama anak kucing yang sedang mengiau-ngiau mahu disusukan, meow, meow, namun tidak dapat berjumpa ibunya.

Ya Allah, rezeki ilmu haq ini, terhalang dek kerana fitnah, gangguan, musuh-musuh Mu, ghaib dan nyata. Jalan yang sepatutnya mudah untuk berdakwah, yang cukup bukti, jelas kesahihan ilmu dengan hadith, dalil al Quran, segala kalamMu telah terganggu dek angkara kedengkian iri hati, orang yang berpangkat agama, mengilahkan jawatan semata-mata.

Namun, tidak mengapalah! Itulah sunnatullah sebagaimana yang dilalui baginda, para anbiya’ , semasa sebarkan syahadah rukun islam pertama, ahlul bait nabi صلى الله عليه و سلم  juga akan melalui segala cacian, fitnah dari kaumnya.

Walau apapun, hamba pasti, sesiapa yang benar berhajat, mencari dan mahu mengenal Mu, ya Allah, dengan kerendahan hati, pasti Engkau menunjukki.

Al Kahfi, ayat 17 “…Barang siapa yang diberi petunjuk oleh Allah, maka dialah yang mendapat petunjuk, dan barang siapa yang disesatkan Nya, maka engkau tidak akan mendapatkan seorang Wali Mursyid pun, yang dapat memberi petunjuk kepadanya”

Nasihat kepada orang yang menyandang jawatan agama.

Sheikh Ismail Kassim tak menginginkan jawatan kamu!

Beliau adalah seorang usahawan, ahli perniagaan kaya. Boleh berbahasa lebih dari 7 bahasa.Mewakili negara sebagai duta mempelopori lebih dari 100 delegasi perdagangan ke Timur Tengah dan Negara-negara Afrika sejak tahun 1994.  Naib Presiden Majlis Perniagaan Arab-Malaysia, dan juga sebagai Naib Pengerusi Majlis Perniagaan Melayu-Arab.

Namun sekarang beliau tidak perlu itu semua. Kayanya melebihi segalanya. Lebih kaya dari sesiapa sahaja. Perumpamaan kaya terbaik, lebih sesuai saya membawa pembaca, akan kayanya Nabi Sulaiman alaihissalam. Menjadi Raja…

Yang nyata, bila hamba amati, kisah hidup beliau, yatim atau piatunya, mulanya dengan berniaga, untuk membina karakter sama seperti baginda. Didikan langsung dari ALLAH.

international sufi conference 2016

Bukan Taksub!

Kepada yang memandang dari youtube, video-video, atau apa sahaja perkhabaran, sedang kamu tidak berada dalam kenikmatan majlis ilmu, jangan berani melempar kata taksub. Jangan cuba melempar sesat. Taksub bukan kepada makhluk! Bahkan taksub! Bergegar! Kerana Allah! Syahadah, Syahadah! Bersaksi! Asyhadu anlailahaillAllah….

Orang mukmin, bila disebut nama Allah, hati mereka bergegar.

FirmanNYA, surah Al Anfal ayat 2, “Sesungguhnya orang-orang yang beriman itu ialah mereka yang apabila disebut nama Allah gementarlah hati mereka; dan apabila dibacakan kepada mereka ayat-ayatNya, menjadikan mereka bertambah iman, dan kepada Rob mereka bertawakkal.”

Kitab Suci, Al quran jika diletakkan atas gunung, gunung bisa hancur! Manusia mati bisa hidup! Al Quran. Al Quran. Al Quran.. Al Quran yang mana? Al Quran yang mana? Kitab suci yang mana?

FirmanNYA surah arrad ayat 31, “Dan kalaulah ada mana-mana bacaan yang dengan sebabnya gunung-ganang terbongkar bergerak dari tempatnya, atau dengan sebabnya bumi dipecah-belah mengeluarkan isi kandungannya, atau dengan sebabnya orang-orang yang telah mati dapat berbicara, maka itulah Al-Quran. Segala urusan milik Allah. Maka tidakkah orang-orang yang beriman mengetahui bahawa kalaulah Allah menghendaki tentulah Ia memberi petunjuk kepada umat manusia seluruhnya, (lalu menjadikan mereka semuanya beriman). Dan orang-orang yang kafir itu (dengan sebab kekufuran mereka) sentiasa ditimpa bala bencana disebabkan perbuatan mereka sendiri atau pun bala bencana itu turun menimpa tempat-tempat yang berhampiran dengan tempat tinggal mereka, sehinggalah datang janji Allah; Sesungguhnya Allah tidak memungkiri janjiNya.

Jadi…. jangan memandang keji. Sila uji diri sendiri, terutama mereka yang menyandang jawatan agama. Sebut nama ALLAH, adakah benar bisa menggoncang hati! sendiri?

Jadi tidak salah kan, taksub keranaNYA, bergegar disebabkanNYA.

Sesungguhnya, segala ilmu disampaikan YM Sheikh Dr Ismail Kassim bersanad sehingga kepada Rasulullah Sollallahualaihiwasalam. Bertalian jalur lengkap salasilah dengan setiap nama guru-guru beliau, yang semuanya adalah ahlul bait kepada 2 talian utama Sultanul Auliya Sheikh Abdul Qadir Al jailani dan Sheikh Muhyinuddin Chisti. Dan tempat pengajian tersebut masih wujud, setelah terbina melebihi 600 tahun lalu. Dikhabarkan, ada Sultan-Sultan Tanah Melayu dahulu belayar ke sana menuntut ilmu.

chisty ul ilm
Bab ul Ilm is a Quran Learning Centre and Sufi School of Islamic Studies which is part of the educational initiatives by the Chishty Foundation

Namun beliau berpesan kepada sesiapa yang hendak belajar, tidak perlu bercerita tentang sanad. Kerana yang paling utama adalah memohon terdahulu kepada Allah. Solat istikharah.

Mendengarnya, saya turut membenarkan. Allah tahu keinginan dan kehendak kita. Adakah benar berkeinginan mencariNYA? Bersegera, berlari kepada ALLAH seperti perintahNYA?

surah dzariyat 50 segera kepada allah

FirmanNYA, Az Dzaariyat 5,” Maka bersegeralah (berlari) kamu kepada Allah….”

gempa bumi hampiri malaysia

Pesan ikhlasku, jangan sehingga tertimpanya musibah, baru kamu menyesal. Belajar ilmu ini, belajar, agar mengajar jihad dengan nafs kamu, hingga nafs itu tenggelam ke dalam bumi, sebelum bumi tenggelamkan kamu.

Sumber : universalsyahadah

Peringatan Persediaan Diri Akhir Zaman – Syahadah

Ya Salam Ya Allah

Masa sudah semakin suntuk. Hari ke hari kita semakin dikejutkan dengan pelbagai berita tragis. Berita-berita yang membuatkan kita semakin rasa risau. Risau dengan keadaan semasa, risau dengan pelbagai bencana alam, risau dengan kerakusan mereka yang mentadbir dunia, risau dengan pelbagai cerita jenayah, akhlak dan pelbagai lagi.

Kita hanya membaca, mendengar, kadangkala mengecam. Namun jauh di sudut hati, kita juga seakan merintih, memberontak, memendam. Mencari pedoman, berharap ALLAH menunjuk jalan. Dalam diri seolah-olah bertanya kepada ALLAH. Mengapa ini semua terjadi? Lalu diri juga yang berfikir memberi jawapan, dunia sudah akhir zaman.

Lalu sedar tak sedar, ada yang cuba memperbaiki diri, mencari arah menuju Ilahi. Berusaha membuat segala kebaikan, menambah amal ibadat. Namun di sebalik kebaikan, amal yang dilakukan, ada satu rasa kehilangan, seolah-olah amal yang dilakukan terasa kosong. Terasa belum sepenuhnya, memuaskan hati. “Ya ALLAH, sebenarnya apa yang tak ditemui?, Aku dah doa, tapi…”, jauh, detik hati merintih sendiri.

Apa sebenarnya yang diri cari? Mengapa semua ini terjadi? ALLAH yang hakikatnya dekat, diRASA jauh. Mengapa? Apa teguranNya untuk kita di saat ini?

Firman ALLAH, Al baqarah ayat 186, “Dan Apabila hamba-hambaKu bertanya kepadamu (Muhammad) tentang Aku, maka katakanlah sesungguhnya Aku dekat. Aku mengabulkan doa orang yang memohon apabila ia memohon kepadaKu. Maka hendaklah mereka memenuhi (panggilan/perintah)Ku, dan beriman kepadaKu agar mereka mendapat petunjuk (bimbingan)”

Lihat ayat di atas, lalu bertanya lah pada diri. Adakah aku dapat merasa bahawa, ALLAH dekat? Jika tidak, bertanyalah, bagaimanakah mahu RASA sesungguhnya ALLAH sangat dekat? Sebenarnya, apabila ditafakur dengan akal yang sempurna, semua jawapan ada dalam ayat di atas. Penuhi perintahKu dan beriman kepadaKu.

Apakah perintahNya yang kita belum turuti? Solat, puasa, zakat, haji, baca Al Quran, bersedekah, semua telah dilakukan. Namun, mengapakah setelah berusaha melakukan segala kebaikan, masih tak dapat satu nikmat yang haq, yang hakiki, yang boleh digenggam, dalam diri, sehingga akhir hayat ini?

Seolah-olah, masih ada yang perlu dicari, untuk sebenar dinikmati, sebelum meninggalkan dunia ini.

Kita sedar dan tahu, kita berada di dunia akhir zaman. Namun masih tak tahu, apakah persediaan bagi diri, untuk menghadapi pergolakan besar, dunia tak lama lagi?

Setiap apa yang berlaku pada dunia hari ini, adalah teguranNya untuk kita bersedia dengan perkara yang lebih gerun lagi. Kedatangan Dajjal, yang kita tahu tahap ‘akal’, tetapi tiada persediaan bekal dalam diri.

Sheikh Dr Ismail Kassim Sesat

 

 

 

 

 

 

Kita tahu sebelum dan saat Dajjal datang, akan berlakunya kemarau yang panjang. Yang menyebabkan musibah kelaparan. Sudah banyak, penceritaan, tanda-tanda, yang diwar-warkan, dalam media. Kita juga tahu hadis Nabi صلى الله عليه و سلم menjelaskan bahwa makanan kaum mukmin di masa itu nanti ialah makanan penghuni langit, yang bermaksud zikrullah.

Namun yang mahu digugahkan, bukan tentang fakta hadis, yang sekadar kita tahu pada tahap akal. Tetapi tentang persediaan diri kita, pengisian anak-anak kita, untuk menghadapi pada tahap amalan sehingga benar merasai kebenaran nikmat dzikrullah itu.

Jika amalan wajib dilakukan masih terasa kekosongan, maka bagaimana amalan sunnah dapat memelihara kita dari musibah Dajjal? Yang haq, yang benar, kita takkan rasa kosong, jika setiap masa dapat meRASA ALLAH sangat dekat.

Maka berbalik kepada ayat Al Baqarah 186, di atas.

“…Maka hendaklah mereka memenuhi (panggilan/perintah)Ku, dan beriman kepadaKu agar mereka mendapat petunjuk (bimbingan)”

Dua (2) Kata kunci yang sangat penting, dalam merasai ALLAH sangat dekat.

  • Penuhi perintahKu dan
  • beriman kepadaKu.

Perintah yang kebanyakan muslim tak sedar lalu terabai. Sehingga beria-ia, berusaha melakukan amalan wajib bermula solat (rukun Islam kedua), hingga rukun kelima. Namun malangnya amalan masih terasa kosong. Merintih, terasa ALLAH sangat jauh. Lihat sahaja solat, adakah telah benar khusyuk?

Mengapa? Jawapannya kerana amalan rukun Islam kedua hingga kelima, yang kita lakukan bersandarkan jasad, tidak disertakan dengan amalan syahadah (rukun Islam pertama). Jadi bagaimana mahu menikmati manisnya Iman, meRASA yang ALLAH sangat dekat, jika tak tahu kefahaman 2 kalimah syahadah, “Aku BERSAKSI bahawa…”?

Amalan syahadah atau pun penyaksian (rukun Islam pertama) didakwahkan, diajarkan Rasulullah صلى الله عليه و سلم, selama 13 tahun sebelum turunnya perintah kewajipan solat.

Inilah jawapan bagi DUA(2) kata kunci di atas. MeRASA ALLAH dekat, apabila kita turuti perintahNya (pelajari Laailahaillallah, ilmu syahadah rukun Islam pertama) yang dengan mempelajari ilmuNya, membuatkan kita faham tentang beriman kepadaNya, sebenar-benar iman.

Diperintahkan ALLAH dalam Surah Muhammad ayat 19, “Fa’lamannahu Laailahaillallah…”

ALLAH berfirman, “Oleh itu, maka PELAJARILAH, tetapkanlah pengetahuanmu dan keyakinanmu (wahai Muhammad) bahawa sesungguhnya tiada ILAH (yang berhak disembah) melainkan Allah, dan mintalah ampun kepadaNya bagi salah silap yang engkau lakukan, dan bagi dosa-dosa orang-orang yang beriman – lelaki dan perempuan; dan (ingatlah), Allah mengetahui akan keadaan gerak-geri kamu (di dunia) dan keadaan penetapan kamu (di akhirat)… ”

Fa’lam adalah kata perintah bermaksud pelajarilah. Bagaimana hendak menetapkan pengetahuan (ilmu), jika tidak mempelajarinya?

Masa sudah sangat suntuk. Kalau bukan untuk diri kita, tetapi persiapkan lah ‘bekalan’ anak-anak kita.

InsyaAllah kupasan demi kupasan, perkongsian demi perkongsian, akan dikongsi dalam artikel seterusnya. Hamba sang faqir, berkongsi akur menurut kehendakNya.

Buat yang membaca, terima kasih. Sudikanlah tinggalkan ‘jejak’ (komen), sebagai tanda, salam kasih dan perkenalan. Moga dengannya, berpaut hubungan atas dasar ilmu yang berharap rahmat, lingkungan kasihNya, Ar Rahman.

Sumber : universalsyahadah

 

 

 

 

Perjalanan Hati Menyaksi ILAH ALLAH

Bismillahir Rohmanir Rohim

Ya Salam Ya Allah

Alhamdulillahi Robbil Alamin, Allahumma Solli A’la Saidina Muhammad Wa A’la Alihi Wasohbihi Wabarik Wasallim.

أشْهَدُ أَنْ لَاإِلَــــهَ إِلَّا اللهُ ، وَأَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّدًا رَسُوْلُ اللهِ
Hati yang benar-benar mahu berkehendak kepada Allah, mahu kenal Allah dan mereka yang benar-benar berkehendakkan Allah ia pasti menyaksi Illah Allah di dunia ini dengan hati yang jujur dan ikhlas.

Pesan guru, sebelum kenal Allah kena kenal illah.

Kita berusaha mahu mencari dan kenal illah Allah… mujahadah dan teruskan perjuangan dalam meniti ujian hidup ini.

Pesan guru, kita pernah menyaksi ilah Allah di alam roh, bila di dunia Allah mahu kita saksikanNya… menyaksi bukan dengan mata kepala, tetapi dengan mata hati… bila mata hati menyaksi, kita boleh RASA dengan hati, RASA kebesaranNya… Allah ciptakan hati dengan kapasiti untuk RASA kebesaranNya.

langit dengan sinar mentari yang terbit

Jika kita benar-benar mahu jadi hamba-Nya, kita benar-benar nak mengESA dan menTAUHIDkan-Nya… kitalah yang perlu mendatangi ilmu, bukan kita duduk diam tunggu hidayah datang…

Ilmu ibarat peta untuk sampai kepada illah Allah… Kita perlu mujahadah bertaut dengan sheikh mursyid yang ada talian dengan Rasulullah sallallahu a’laihi wasallam supaya hati kita terbuka…

Carilah, pelajarilah sebagaimana yang Allah perintahkan.

فَاعْلَمْ أَنَّهُ لَا إِلَـٰهَ إِلَّا اللَّـهُ
Maka Pelajarilah, bahawa sesungguhnya tiada ILLAH selain Allah.
(Surah Muhammad : ayat 19)

jalan lurus berlatarkan awan putih yang menyegarkan

Pesan Syeikh Abdul Qadir Jailani :

Cara mencari guru mursyid tentang ilmu syahadah yang dapat membimbing perjalanan kerohanian dan memasuki makam tauhid :-

Bangunlah pada sepertiga malam, lakukan solat dua rakaat dan berdoalah seperti berikut :

” Ya ROBBku..! tunjukkanlah kepadaku hamba-hambaMu yang soleh. Tunjukkanlah kepadaku orang-orang yang mampu membimbingku kepada Engkau, iaitu orang-orang yang memberi makan kepadaku dengan makanan engkau, yang memberi minum dengan minuman engkau, memberi celak mata kedekatan ku dengan cahaya kedekatan engkau  dan memberi tahu kepada ku akan sesuatu yang sudah dilihatnya dengan nyata, bukan dengan sekadar taklid atau ikut-ikutan”…

“Ya Allah, tunjukkanlah aku kepada seorang hamba daripada hamba-hambaMu yang soleh untuk menyampaikan aku kepada keredhaanMu dan memperkenalkan aku jalan menuju keredhaan itu”.

kata kata hikmah Sheikh Dr Ismail Kassim

Lahaw lawala quwwata illa billah.

Alhamdulillah Allah pilih sahabat yang membaca perkongsian ini sehingga habis… moga ada bait-bait kata yang menyentuh hatimu. Moga Allah berikan kefahaman buat yang membaca entri ini.

Mohon sudi kongsikan untuk manfaat yg lain. Allah lah yang memberi kebaikkan dan pahala yang berpanjangan kepada yang sudi SHARE artikel ini. Ameen Ya Robbal A’lamin.

Salam perkenalan kepada yang sudi singgah di blog ini. Moga kita bertaut dengan kasih-Nya dalam perkongsian ilmu untuk manfaat umat Muhammad. Moga yang membaca entri ini dimuliakan Allah, disayangi Allah dan Rasul sallallhu a’laihi wasallam. Ameen.

Sumber : eraadlina

Bukti Sheikh Dr Ismail Kassim Tidak Sesat! Malah dimuliakan Ulama Nusantara

 

Bismillah…

Ya Salam Ya Allah

Alhamdulillahi Robbil Alamin, Allahumma Solli A’la Saidina Muhammad Wa A’la Alihi Wasohbihi Wabarik Wasallim.

“Sesungguhnya Kami telah mengutuskan rasul-rasul Kami dengan bukti-bukti yang nyata dan kami turunkan bersama mereka kitab dan neraca (keadilan) agar manusia dapat berlaku adil. Kami menciptakan besi yang mempunyai kekuatan yang hebat dan banyak manfaat bagi manusia, dan agar Allah mengetahui siapa yang menolong (agama)Nya dan rasul-rasulNya walaupun (ALLAH) tidak dilihatnya. Sesungguhnya ALLAH Maha Kuat, lagi Maha Perkasa.” (Surah Al-Hadid : ayat 25)
Jika kamu sedang membaca artikel ini, percayalah ianya bukan kebetulan, tetapi ALLAH telah susun hidup kamu hari ini sehingga DIA mahu kamu membaca artikel ini demi menegakkan kebenaran yang HAQ.

Sheikh Dr Ismail Kassim Sesat

“Yang demikian itu, kerana sesungguhnya mereka mengikuti apa yang menimbulkan kemurkaan Allah dan membenci (apa yang menimbulkan) keredaanNya, sebab itu Allah menghapus segala amal mereka. Atau apakah orang yang dalam hatinya menyangka  bahawa Allah tidak akan menampakkan kedengkian mereka (terhadap Nabi Muhammad ) ?”   

(Surah Muhammad ﷺ : ayat 28 – 29)
Sheikh Dr Ismail Kassim di FITNAH di negara sendiri

Begitulah apa yang berlaku kepada Sheikh Dr Ismail Kassim. Kerana perasaan dengki sesetengah pihak, beliau difitnah di negara sendiri. Jangan menuduh sembarangan jika kamu tidak mengenal hati budi beliau. Kelak amal kamu akan binasa dek kerana tuduhan tanpa bukti yang kukuh. Sungguh! Sheikh Dr Ismail tidak sesat

“Sesungguhnya orang yang kafir yang menghalang-halang (orang lain) dari jalan Allah serta memusuhi rasul setelah ada petunjuk yang jelas bagi mereka, mereka tidak akan dapat memberi mudarat (bahaya) kepada ALLAH sedikit pun. Dan kelak ALLAH menghapus segala amal mereka.”  (Surah Muhammad ﷺ : ayat 32)
KENALI Sheikh Dr Ismail Kassim

Kenapa saya berani kata Sheikh Dr Ismail tidak sesat. Hanya mereka yang mengenali dan sentiasa bersama beliau dapat melihat dan menyaksikan bagaimana beliau tidak ada masa untuk dirinya sendiri. Masa beliau amat sedikit bersama keluarganya kerana menjelajah ke seluruh dunia menyebarkan syahadah.

Beliau sanggup panjat naik dan turun pejabat kerajaan dan agama semata-mata mahu selamatkan umat Muhammad ﷺ melalui syahadah. Bagaimana beliau pernah dimasukkan ke hospital kerana kurang sihat tetapi sanggup lari  dari hospital kerana mahu selamatkan umat Muhammad ﷺ.

Betapa beliau tidak pernah mempedulikan masa untuk diri sendiri tetapi hanya untuk selamatkan umat Muhammad ﷺ.  Betapa beliau sering menangis dengan kesyahduan hati memikirkan umat Muhammad ﷺ dan berdoa agar ALLAH selamatkan umat Muhammad ﷺ.

 

Betulkah Sheikh Dr Ismail Kassim Sesat ?

Sebenarnya Sheikh Dr Ismail Kassim tidak sesat. Dengan sewenang-wenangnya orang-orang yang berpangkat dan merasa diri mereka arif tentang agama menabur fitnah ke atas beliau kerana merasakan syahadah yang dibawa oleh Sheikh Dr Ismail Kassim adalah sesat.

Mereka yang merasakan diri mereka lebih pandai tetapi tidak sedar tentang wujudnya ilmu syahadah. Adakah mereka malu sebab mereka tidak tahu ilmu syahadah lalu dengan mudahnya menuduh dan menafikan kewujudan ilmu syahadah ini?

Siapa yang sebenarnya sesat? Sheikh Dr Ismail kassim yang sesat atau kamu yang menuduh? Jika sesat mengapa ilmu syahadah ini diperakui oleh ulama Nusantara ahlul sunnah wal jamaah yang hadir pada persidangan antarabangsa di Kuala Lumpur 2017?

Sheikh Dr Ismail Kassim sesat

Sheikh Dr Ismail Kassim Ambassador World Syahadah Council

Alhamdulillah Sheikh Dr Ismail Kassim disanjung di negara lain malah ulama Ahlul Sunnah Wal jamaah sedunia menyokong beliau dalam satu pertemuan di World Syahadah Council di peringkat Antarabangsa Kuala Lumpur 2017.

Benarlah kata-kata seorang ulamak KH Dr Muhammad Yunus (Muqoddam Tareeqah Tijaniyyah Jakarta); “orang yang menyebarkan kalimah La ilaha illAllah pasti banyak pasti banyak musibahnya”

Itulah sunnatullah, selidiklah sejarah. Tahukah kamu Nabi Mulia ﷺ pernah di tuduh gila semasa menyebarkan syahadah La ilaha illAllah sebagaimana firman Allah:

“Nun. Demi pena dan apa yang mereka tuliskan. Dengan kurniaan Robbmu engkau (wahai Muhammad ﷺ) bukanlah orang gila. Dan sesungguhnya engkau pasti mendapat pahala yang besar yang tidak putus-putusnya. Dan sesungguhnya engkau benar-benar berbudi pekerti yang luhur. Maka kelak engkau akan melihat dan mereka pun akan melihat. Siapa di antara kamu yang gila. Sesungguhnya Robbmu, Dialah yang paling mengetahui siapa yang sesat daripada jalanNya; dan Dialah yang lebih mengetahui siapa orang yang mendapat petunjuk.” (Surah Al-Qalam : ayat 1 -7)

Solat istiharah, bertanyalah kepada ALLAH. ALLAH yang Maha HAQ pasti menunjukkan kebenaran di atas setiap pertanyaan hambaNYA. Atau kita masih sombong dengan keilmuan diri sendiri sehingga kita tidak mahu merujuk kepadaNYA? Tepuk dada tanya IMAN.

Sheikh Dr Ismail Kassim Sesat

Syahadah MENYOKONG dan MELINDUNGIMU

Dalam persidangan antarabangsa di Kuala Lumpur 2017, saya suka memetik kata-kata Sheikh Dr Aziz Abidin, pengarah Universiti Islamic Sains dari negara USA. Pada mulanya beliau meyangka apabila beliau dijemput ke Malaysia di persidangan syahadah Antarabangsa ini adalah untuk menyokong persidangan ini.

Tetapi tatkala mendengar kata-kata Sheikh Dr Ismail Kassim selaku Ambassador World Syahadah Council tentang kepentingan syahadah, Dr Aziz terkejut apabila menyedari sebenarnya syahadah itu sendiri yang telah menyokong mereka malah melindungi mereka. Dengan suara lantang beliau berkata “sesiapa yang menafikan syahadah dia adalah penentang agama.”

Iman hanya boleh diperoleh daripada jiwa dan hati  yang telah memperoleh iman, dan melaksanakan iman dalam kehidupan. Iman akan berada bersama kita apabila kita menarik nafas terakhir dalam keadaan kita terus menyalakan api iman di dalam hati kita. Untuk menyalakan iman selama-lamanya, kita perlu memperoleh bahan apinya dan minyak untuk memastikan lampu iman itu menyala sehingga kita meninggalkan dunia ini untuk bertemu Robb”

– kata-kata Syeikh Dr Ismail Kassim petikan dari buku Kemanisan Iman

Alhamdulillah, selain dari beratus-ratus nukilan buku dan risalah yang Sheikh Dr Ismail Kassim tulis, perjuangan beliau telah diiktiraf diperingkat antarabangsa sehinggakan beliau menerima :

Nelson Mandela Peace Award 2014, Anugerah Tokoh Keamanan dan Perpaduan 2015, Glory of Asia Award 2016 dan yang terbaru dinobatkan sebagai Pride of Asia International Award pada 25 February 2017.

Sheikh Dr Ismail Kassim Sesat

Anda PILIH HATI yang mana SATU?

Hudzaifah radiallahu anhu menuturkan bahawa Rasulullah ﷺ bersabda,

“Fitnah akan dinampakkan kepada hati seperti anyaman tikar, seutas demi seutas. Hati mana saja yang menerimanya maka hati itu akan terdapat satu titik hitam dan hati mana saja yang mengingkarinya maka akan mendapat satu titik putih. Hati pun menjadi dua jenis. Hati yang pertama putih bersih bagaikan batu putih yang sangat licin, tidak terpengaruh fitnah apa pun selama langit dan bumi masih tegak, sedangkan hati yang kedua hitam seperti cawan terbalik, tidak mengenal kebaikan dan tidak mengingkari kemungkaran, hanya menuruti hawa nafsunya.”

Hudzaifah berkata kepada Umar. “Tidak ada fitnah bagimu, wahai Amirul Mukminin. Sebab, antara kau dan fitnah terdapat pintu yang tertutup.”

Umar bertanya, “Apakah nanti pintu itu akan rosak ataukah hanya terbuka saja dan tertutup kembali?”

“Pintu itu akan rosak.”

“Seandainya pintu itu rosak, tentu mustahil ditutup kembali.”

“Aku memberitahukan sebagaimana adanya.”

Khutbah Nabi ﷺ di atas menjelaskan perbezaan antara orang yang menerima dan menolak fitnah. Sedikit demi sedikit fitnah akan mempengaruhi seseorang sehingga menggelapkan hatinya.

-petikan kata dari buku Khutbah Rasulullah ﷺ tulisan Nawaf al-Jarrah

Berhati-hatilah dengan fitnah.

Sheikh Dr Ismail Kassim sesat

Sheikh Dr Ismail Kassim mengembangkan sayap SYAHADAH ke INDIA

Alhamdulillah, ramai umat Muhammad  ﷺ mendahagakan ilmu syahadah ini. Dengan pertolongan Allah, syahadah telah dibawa ke negara India dan bakal melangsungkan persidangan syahadah di India 12.12.2018. Saksikan video klip ini, https://www.facebook.com/Worldsyahadahcouncil/videos/579338332424968/

“Berlarilah kamu mencari ALLAH !!!” – Teriakkan Sheikh Dr Ismail Kassim “Berlarilah kamu mencari ALLAH!” dalam satu majlis yang sungguh memukul musuh-musuh dalam diri. Teriakkan lantang ini untuk selamatkan umat Muhammad ﷺ melalui syahadah.

Bayangkan sekarang jika rumah kamu sedang terbakar. Adakah kamu sebagai seorang ayah atau ibu menjerit dengan lantang memanggil anakmu selamatkan dirimu ? atau nada suaramu perlahan umpama memanggil anakmu untuk makan. Jika rumah terbakar, keadaan sudah kritikal pasti kamu menjerit mahu selamatkan anakmu bukan? Jadi jangan salahkan suara Sheikh Dr Ismail Kassim yang lantang. Sebenarnya kamu yang tidak faham !

Hanya mereka yang berjiwa bersih akan terkesan dengan kata-kata beliau, tetapi yang tidak terkesan kerana terhijab oleh kepandaian, kesombongan diri sendiri. Nauzubillah…

“Maka segeralah berlari kamu mencari Allah. Sesungguhny aku seorang pemberi peringatan yang jelas daripada ALLAH untukmu.” (Al-Dzariyat : ayat 50)
Ketahuilah bahawa usia dunia sudah sangat tua, ia sangat dan semakin dekat. Malah mati adalah kiamat kecil yang terdekat. Sudahkah kamu bersedia? Atau kamu masih tidak mahu mengambil pelajaran dengan berita kematian setiap hari?

Firman Allah:

“(Al Quran) ini adalah pemberi amaran yang telah lalu. Telah hampir datangnya saat yang dekat itu (hari kiamat). Tidak ada yang akan menyatakan terjadinya hari itu selain Allah. Maka apakah mereka merasa hairan terhadap pengkhabaran ini? Dan kamu mentertawakan dan tidak menangis? Sedang kamu melengahkannya? Maka sujudlah kepada ALLAH dan sembahlah DIA. (Surah Al-Najm : ayat 56 – 62)

Telitilah sejarah. Kupasan lanjut mohon layari link berikut universalsyahadah

 

Jalan menuju Cinta RasulAllah ﷺ adalah dengan menyintai Ahlul Bayt baginda ﷺ

Sheikh Dr Ismail Kassim Sesat

Ya Salam Ya Allah

Alhamdulillahi Robbil Alamin, Allahumma Solli A’la Saidina Muhammad Wa A’la Alihi Wasohbihi Wabarik Wasallim.

Sheikh Dr Ismail Kassim Sesat

Tuduhan  bahawa mencintai Ahlul Bayt adalah Syiah itu jelas adalah salah di mana ia adalah konspirasi untuk menjauhkan umat ini dari tali Allah dan Rasulullah ﷺ.

Jika kita tahu rahsia mencintai Ahlul Bayt, pasti kita akan mencari di mana Ahlul Bayt Nabi Mulia ﷺ.

 

Rasulullah ﷺ bersabda:

“Bintang-bintang adalah keselamatan bagi penghuni langit, sedangkan Ahlul Baytku adalah keselamatan bagi umatku. (Dalam riwayat lain,  “…keselamatan bagi penghuni bumi.”) Apabila Ahlul Baytku lenyap, apa yang dijanjikan dalam ayat-ayat Al-Quran akan tiba (iaitu) bencana.”

 

Keutamaan dan Kemuliaan Ahlul Bayt

Ahlul Bayt Rasulullah ﷺ memiliki keutamaan dan kemuliaan bagi semua kaum Muslimin, karena Allah  Subhanahu Wata’ala memuliakan mereka, malah  membersihkan mereka dari dosa sebagaimana firman Allah Subhanahu Wata’ala:

Sesungguhnya Allah bermaksud hendak menghilangkan dosa dari kamu hai Ahlul Bayt dan membersihkan kamu sebersih-bersihnya.” (Surah Al-Ahzâb : 33)

Allah Subhanahu Wata’ala juga berfirman  “Katakanlah: ‘Aku tidak meminta kepadamu sesuatu upahpun atas seruanku kecuali kasih sayang dalam kekeluargaan.” (QS. Asy-Syûrâ : 23)

Ini bermaksud, katakan kepada mereka wahai Muhammad ﷺ, aku tidak menginginkan upah dari kalian semua selain kalian mencintaiku dan mencintai keluargaku (Ahlul Baytku).

Sheikh Dr Ismail Kassim Sesat

Abu Bakar As-Siddiq radhiallahu anhu berkata, “Demi Dzat yang jiwaku berada di tangan-Nya, kerabat Rasulullah Shallallahu ‘Alaihi Wassallam lebih aku cintai melebihi kerabatku sendiri.”
Abu Bakar juga berkata, “Muliakanlah Ahlul Bait Muhammad Shallallahu ‘Alaihi Wassallam.”
Imam Abdullah Al-Haddad bersyair dalam Kitab At-Tâ`iyah Al-Kubrâ;

Keluarga Rasulullah adalah keluarga suci
Mencintai mereka hukumnya fardhu 
Mereka adalah para pembawa rahasia setelah nabi mereka
Dan para pewarisnya adalah pewaris-pewaris terbaik

Diriwayatkan dari Abu Sa’id Al-Khudri,

“Ada tiga kesucian Allah, barangsiapa memelihara ketiganya, Allah akan menjaga agama dan dunianya dan barangsiapa tidak memelihara ketiganya, Allah tidak akan menjaga dunia dan akhiratnya; kesucian islam, kesucianku dan kesucian kerabatku.”

Barangsiapa memelihara ketiga kesucian itu, ia telah naik di atas perahu keselamatan, dan siapa yang tidak menjaganya, ia ketinggalan perahu keselamatan.

 

Asas Islam adalah mencintai Rasulullah  dan Ahlul Bayt

Rasulullah ﷺ bersabda,

 “Cintailah Allah karena nikmat yang diberikan kepada kalian cintailah aku karena kecintaan (kalian) kepada Allah, dan cintailah Ahlul Baytku karena kecintaan (kalian) kepadaku.” Rasulullah Shallallahu ‘Alaihi Wassallam bersabda, “Segala sesuatu ada asasnya, dan asas islam adalah mencintai Rasulullah dan ahli baytnya.”

 

Sebuah hadits diriwayatkan oleh Iman Hakim

 “Seandainya seorang beribadah diantara rukun dan maqam (di depan Ka’bah) kemudian dia bertemu Allah Subhanahu Wata’ala dalam keadaan dia benci pada keluarga Muhammad, nescaya dia akan masuk neraka.”

Dari dalil-dalil dan keterangan di atas sudah sangat jelas bahwa mencintai Ahlul Bayt adalah kewajiban setiap Muslim, para imam Ahlus Sunnah sangat menjunjung tinggi kehormatan mereka dan mencintai Ahlul Bayt dengan sepenuh hati.

Kita Ahlus Sunnah mencintai Ahlul Bait dan sangat memulikan para sahabat Nabi Mulia .

Pesanan Rasulullah  

“Didiklah anak-anak kalian mengenai tiga perkara”

  • mencintai Nabi
  • mencintai Ahlul Bayt
  •  membaca Al-Quran

Begitu juga Ad-Dailami meriwayatkan sebuah hadis dti Saidina Ali bin Abi Talib radiallahu anhu bahawa sesungguhnya Rasulullah  bersabda :

“Orang yang paling mantap (teguh) berjalan di atas Sirat di antara kalian ialah yang paling besar kecintaan kepada Ahlul Baitku dan para sahabatku”

 

Malah Rasulullah ﷺ pernah bersabda :

“Tidaklah sempurna iman seorang hamba Allah sebelum kecintaannya kepada-Ku melebihi kecintaannya kepada dirinya sendiri, sebelum kecintaan kepada keturunanku melebihi kecintaannya kepada keturunannya sendiri, sebelum kecintaannya kepada keluargaku (Ahlul baytku) melebihi kecintaannya kepada keluarganya sendiri, dan sebelum kecintaannya kepada dzatku melebihi kecintaannya kepada dzatnya sendiri.” (HR At Thabrani)

Carilah, pelajarilah bagaimana mahu menghadirkan rasa kecintaan pada Ahlul Bayt para penerus dakwah Nabi . Carilah melalui jalan syahadah Fa’lam Annahu La ilaha illAllah. (QS 47 : 19)

La hawlawala quwwata illa bilah…